Aby umówić wizytę, zadzwoń! 665 666 728 (22) 622 19 38

Jak zacząć ćwiczenia rehabilitacyjne?

Sprawność fizyczna jest bardzo ważna. Utrata jej może przeszkodzić nam w wykonywaniu codziennych czynności zawodowych i prywatnych. Czy można powrócić po kontuzji do dawnej formy? Jeżeli tak, to na co zwrócić uwagę oraz jakie kroki podjąć? 

Kiedy rozpocząć rehabilitację?

Rehabilitacja ma na celu przywrócić lub pomóc pacjentowi w osiągnięciu maksymalnie najlepszej sprawności, którą utracił w wyniku urazu. Form rehabilitacji jest wiele. Wyróżnia się między innymi rehabilitację po zawale serca, udarze mózgu czy złamaniu kończyny. Im wcześniej rehabilitacja zostanie wprowadzona, tym większe szanse, że pacjent odzyska dawną sprawność i nie będzie potrzebował pomocy innych osób. Wczesna rehabilitacja przeciwdziała powikłaniom oraz skutkom ubocznym leczenia i stwarza odpowiednie warunki do odbudowy organizmu. Od razu po doznaniu kontuzji należy się udać do profesjonalisty.

Początek ćwiczeń rehabilitacyjnych 

Rehabilitant w celu dostosowania odpowiednich zabiegów przeprowadza pierw wywiad z pacjentem, ponieważ musi poznać pełną historię choroby. Im więcej informacji zdobędzie, tym rehabilitacja będzie skuteczniejsza. Zostaje przeprowadzone badanie, które ma na celu ustalenie planu terapii. Rehabilitacja pomaga w: 

– zmniejszeniu bólu pleców, kręgosłupa, kolan

– powrocie do dawnej sprawności po urazach 

– poprawie ogólnego stanu ciała

– zmniejszeniu lub całkowitym wyleczeniu stanów zapalnych czy obrzęków

Umiejętność bezpiecznego powrotu do ćwiczeń po kontuzji jest bardzo ważna, aby nie spowodować dalszych obrażeń ani nie doznać nowego urazu. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom rehabilitacyjnym można przyspieszyć powrót do zdrowia po kontuzji i wrócić do regularnych ćwiczeń. Ćwiczenia rehabilitacyjne należy rozpocząć jak najszybciej. Ćwiczenia powinny być bezbolesne z kilkoma rzadkimi wyjątkami. Istnieją trzy różne etapy rehabilitacji, na które należy zwrócić uwagę: 

Rehabilitacja na wczesnym etapie: delikatne ćwiczenia umożliwiające wyleczenie uszkodzonej tkanki.

Rehabilitacja w połowie stadium: progresywne obciążenie mięśni, ścięgien, kości lub więzadeł. Zwiększa to wytrzymałość na rozciąganie, wytwarzając wygojoną tkankę, która będzie w stanie wytrzymać stresy i obciążenia codziennego życia i ćwiczeń

Rehabilitacja na późnym etapie: ćwiczenia funkcjonalne i ćwiczenia w celu poprawy siły, elastyczności i wytrzymałości oraz obciążenia nowych tkanek, aby zapewnić gotowość ciała do codziennego bezbolesnego ruchu i ćwiczeń

Uraz ramienia – przykładowe ćwiczenie 

Urazy ramion mogą być przewlekłe i goją się długo. Mogą powodować silny ból i wpływać na jakość życia, utrudniając wykonywanie ruchów, takich jak sięganie, ciągnięcie lub pchanie. Ponieważ urazy ramienia często występują z powodu nadużywania, na przykład w wyniku powtarzalnych ruchów, trudno jest od razu wykonać rehabilitację z powodu uszkodzenia barku. Ramię potrzebuje czasu na odpoczynek, aby mogło stać się silniejsze, zanim zacznie się ponownie ćwiczyć. Można zrehabilitować i wzmocnić mięsień barkowy, wykonując następujące ćwiczenie:

Wahadło:  w pozycji stojącej pochyl się w talii i oprzyj jedną ręką na blacie lub krześle. Pozwól, aby twoje zranione ramię zwisało. Delikatnie machaj ręką w przód iw tył, na boki, a następnie w kółko. Powtórz po drugiej stronie. Wykonuj to ćwiczenie 3 razy dziennie. Jednym z największych błędów, które można popełnić podczas powrotu do zdrowia po kontuzji, jest zbyt szybkie przywrócenie pełnej rutyny ćwiczeń. Rozsądnie jest zaczynać powoli i stopniowo zwiększać intensywność ćwiczeń. Powolny powrót pomaga budować pewność siebie i zapobiegać nawrotom kontuzji. Daje to również możliwość zauważenia wszelkich zmian i zbudowania lepszej świadomości ciała. Nie ma jednego uniwersalnego podejścia do leczenia wszelkich obrażeń. Każdy program ćwiczeń mających na celu wyleczenie kontuzji powinien być dostosowany do diagnozy.

Zamknij menu