Aby umówić wizytę, zadzwoń! 665 666 728 (22) 622 19 38

Jak leczyć wady postawy?

Wady postawy w obecnych czasach to bardzo popularny termin. Wiele osób się z nimi rodzi, jednak tak samo dużo – nabywa je w przeciągu całego swojego życia. Co należy do głównych czynników, które nasilają wady postawy? Między innymi jest to siedzący tryb życia czy brak aktywności fizycznej. Długotrwałe siedzenie lub stanie w pracy bardzo niekorzystnie wpływa na nasz kręgosłup.

Optymalna lub idealna postawa to stan równowagi mięśni i szkieletu, który chroni struktury podporowe ciała przed urazem lub postępującą deformacją, zarówno w pracy, jak i w spoczynku. Polega na ułożeniu stawów w celu zapewnienia minimalnego obciążenia ciała. I odwrotnie, wadliwa postawa zwiększa obciążenie stawów. Następstwa jakie powodują wady postawy to m.in. nierówne łopatki, skrzywienie kręgosłupa: skolioza, plecy okrągłe, plecy płaskie, plecy wklęsło-okrągłe, wady klatki piersiowej oraz wady kończyn dolnych . Pogłębiające się wady postawy powodują nasilający się ból w obrębie kręgosłupa i nie tylko. Kręgosłup tworzy silną postawę dla naszego ciała, a także stabilizuje całą sylwetkę i jest stelażem dla pozostałych kości. 

Wyróżnia się trzy etapy tworzenia się wady

  • Pierwszy etap to okres zmian czynnościowych. Trwa on zazwyczaj od kilku tygodni do kilku miesięcy i jest praktycznie niezauważalny. Jedne grupy mięśni ulegają osłabieniu oraz rozciągnięciu, natomiast w innych występuje wzmożone napięcie i ich skrócenie
  • W drugim etapie powstają przykurcze mięśni, ścięgien i więzadeł. Okres ten trwa przez kilka tygodni, miesięcy a nawet lat. Jest to czas, w którym należy podjąć działania i rozpocząć ćwiczenia korekcyjne, ponieważ dzięki nim możliwa jest likwidacja wady oraz powrót na prawidłowy tor rozwojowy
  • W trzecim etapie następują zmiany strukturalne. Wady w tym okresie nazywa się patologicznymi. Ćwiczenia korekcyjne pozwalają zapobiec dalszemu rozwojowi wady, jednak jej całkowita likwidacja nie jest już możliwa i często wymaga rehabilitacji

Objawy oraz leczenie skoliozy 

Skolioza charakteryzuje się krzywą w kształcie litery S lub C kręgosłupa. Zasadniczo jest to widoczne w dzieciństwie, ale może również nastąpić w wieku dorosłym. Skolioza u dorosłych może wystąpić z różnych przyczyn, w tym z genetyki, nierównomiernej pozycji miednicy, przeszłych operacji kręgosłupa lub stawów, zniekształceń kolana lub stopy, a nawet urazów głowy.  Leczenie skoliozy określa się na podstawie zaawansowania schorzenia oraz wieku pacjenta. Terapia powinna obejmować ćwiczenia oddechowe, w szczególności w odniesieniu do krzywizn zlokalizowanych w odcinku piersiowym kręgosłupa. Asymetryczne ćwiczenia oddechowe stymulują prawidłowe nawyki oddechowe. Ponadto wspierają odbudowę naturalnego skrzywienia kręgosłupa poprzez rozciąganie tkanek po stronie wklęsłej i wzmacnianie mięśni po wystającej stronie krzywizny. Natomiast wczesne wykrycie skoliozy zazwyczaj równa się z ćwiczeniami korekcyjnymi takimi jak np. ćwiczenia na basenie czy nowoczesne korektory postawy z specjalistycznymi formułami wzmagającymi leczenie. Dzięki takim urządzeniom przyjmujemy prostą pozycję i nie garbimy się. W ćwiczeniach pomagających korygowanie skoliozy pomocne bywają również piłki rehabilitacyjne do ćwiczeń z wypustkami i bez, poduszki ortopedyczne, lędźwiowe, sensoryczne itp. Odpowiednio dobrane ćwiczenia za pomocą piłki lekarskiej również mogą pomóc eliminować wady postawy i skutecznie wzmacniają mięśnie kręgosłupa. Natomiast jeżeli chodzi o cięższe przypadki, zdarza się tak, że lekarz zaleca noszenie specjalnego gorsetu ortopedycznego, który wywołuje duży nacisk na kręgosłup, wymuszając przy tym jego odpowiednie ustawienie. Zapobiegnie to dalszej skrzywieniu, ale nie wyleczy go ani nie odwróci. Gorset ortopedyczny można zdjąć aby  dziecko mogło  wziąć udział w aktywności fizycznej, .

Przykładowe ćwiczenie dla osób ze skoliozą

Istnieje wiele ćwiczeń, które mogą pomóc w walce ze skoliozą. Wszystkie mają na celu wyrównanie kręgosłupa, klatki piersiowej, ramion i miednicy, aby osiągnąć „normalną” postawę. Oto jedno z nich:

  • Połóż się płasko na plecach. Zegnij nogi w kolanach i pięty połóż na podłodze, dość blisko pośladków. Oderwij biodra w górę. Zatrzymaj pozycję kilka sekund. Wróć na matę. Powtórz kilka razy.
Zamknij menu