Skurcz mięśni grzbietu

Skurcze mięśni w plecach mogą być tak bolesne, że możesz spanikować i chcieć wezwać  pogotowie lub jechać do szpitala na ostry dyżur. Jeśli wystąpią skurcze mięśni pleców nie panikuj, zatrzymaj się i zacznij  słuchać swojego ciała. Twoje  plecy mogą sygnalizować Ci,  abyś  nie zrobił  danej czynności  nigdy więcej, albo mogą dawać Ci ostrzeżenie, że istnieje bardziej poważny problem w kręgosłupie.

skurcz mięśni grzbietu1

 

Przyczyny

Pierwszym krokiem w celu zrozumienia istoty problemu jest określenie przyczyny skurczu mięśni.

Ogólnie rzecz biorąc, większość mięśni dolnej części pleców wchodzi w nadmierne napięcie  z następujących powodów:

 

  1. Obrona mięśniowa.

Skurcze mięśni mogą wystąpić po każdym epizodzie naciągnięcia  lub urazów tkanek miękkich-mięśni, ścięgien i więzadeł w kręgosłupie ( mogą być skutkiem tzw. ,,przewiania”, przedźwigania ). Zgodnie z zaleceniami lekarza lub fizjoterapeuty pacjent musi  przejść długą drogę w łagodzeniu bólu i  redukcji napięć mięśni grzbietu – problem powinien ustąpić po upływie tygodnia lub dwóch.

 

  1. Skurcz mięśni jest odpowiedzią na inne problemy.

Jeśli skurcz nie  mija w ciągu 1 do 2 tygodni, albo na przemian pojawia się i znika w tym samym miejscu na plecach, może to świadczyć o tym, że masz podstawowy problem w postaci:

  • zapalenia stawów międzykręgowych,
  • choroby zwyrodnieniowej o dysku,
  • stenozy (zwężenia) kanału kręgowego,
  • przepukliny dysku.

W tych przypadkach ból pochodzi  z anatomicznego problemu a mięsień odruchowo reaguje na ból i zapalenie, przechodząc w stan  skurczu lub wzmożonego napięcia. Jeśli tak jest w Twoim przypadku, powinieneś zgłosić się do lekarza lub fizjoterapeuty w celu leczenia nie tylko ostrego bólu, ale przede wszystkim zająć się podstawową przyczyną dolegliwości.

 

Pierwsza pomoc na bolesne skurcze mięśni pleców

 

Kiedy Twoje mięśnie wchodzą w skurcz, pierwszym krokiem jest ich rozluźnienie, co łagodzi ból. Oto kilka skutecznych metod:

  • Środki zwiotczające mięśnie

Są to leki na receptę, które nie mają działania bezpośrednio ukierunkowanego na mięśnie. Wywierają  one raczej ogólny relaksujący wpływ na organizm. Są one zazwyczaj przepisywane tylko wtedy gdy występuje  intensywny i ostry ból.

  • NLPZ

Niesteroidowy lek przeciwzapalny (NLPZ) może przyczynić się do zmniejszenia stanu zapalnego i bólu, np.  ibuprofen, naproksen i aspiryna. Niektórzy ludzie uważają, że paracetamol może pomóc rozwiązać problem, ale w tej sytuacji nie jest on skuteczny.

  • Masaż

Stanowi doskonałą formę rozluźniania mięśni. Wykonany przez doświadczonego masażystę lub fizjoterapeutę, z wykorzystaniem odpowiednich technik i intensywności, przynosi ulgę nawet w ostrym  bólu.

Przez duży skurcz mięśni, może się okazać, że aktywność i  ruch są  zbyt bolesny i trzeba odpocząć. Podczas odpoczynku, aby  zmniejszyć nacisk na dolną część pleców, kładziemy się na plecach z uniesioną nieco górną częścią ciała i poduszką wsuniętą pod kolana.

Jeśli jest to możliwe spróbuj wstać i poruszać się jak najwięcej. Na przykład, może to oznaczać jeden dzień odpoczynku , a następnie przez jeden dzień wykonujesz  kilka krótkich spacerów wokół domu, a następnie przez jeden dzień robisz krótkie spacery co godzinę lub pół godziny  tak długie jak Twój organizm to toleruje. Długotrwały brak aktywności spowoduje sztywnienie mięśni i prawdopodobnie doprowadzi do większego bólu. Ogólnie rzecz biorąc, chodzenie jest łagodne dla pleców  i ułatwia przepływ krwi, co z kolei przyspiesza proces regeneracji.

  • Terapia ciepłem

Zastosowanie ciepłego okładu do obszaru dotkniętego skurczem może przynieść kojącą ulgę w bólu. Niektórzy ludzie uważają, że ciepło jest najlepsze, niektórzy wolą lód, a niektórzy uważają, że bardzo pomocne jest naprzemienne stosowanie  obu terapii. Należy spróbować by zobaczyć, co działa najlepiej na Ciebie lub  skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą. Jeśli skurcz nastąpił w wyniku przeciążenia mięśni stosunkowo niewielką ilością czasu zajmie Ci powrót do normalnego stanu.

Z drugiej strony, jeśli skurcz występuje w odpowiedzi na podstawową dysfunkcję kręgosłupa lub dysku, te zabiegi pomogą w leczeniu bólu, ale przyczyny problemu wciąż nie zostaną  rozwiązane.

skurcz mięśni grzbietu2

  • Terapia zimnem

Terapia zimnem pomoże zmniejszyć miejscowe zapalenie, co z kolei przyczynia się do łagodzenia bólu. Można użyć cold packa lub zrobić samemu okład z lodu. Uwaga – należy chronić skórę przed odmrożeniem owijając lód w ręcznik przed przyłożeniem  go do bolesnej okolicy pleców.

Niezależnie od przyczyny skurczu mięśni, gdy ostry ból został zniwelowany,  należy zastosować  kinezyterapię, tzn. kontrolowany, progresywny  program ćwiczeń, który jest dostosowany do potrzeb użytkownika. W tym celu należy udać się do doświadczonego w prowadzeniu treningów ruchowych fizjoterapeuty.  Daje to największą szansę na uniknięcie w przyszłości nawrotów bólu.

 

 TRENERZY I FIZJOTERAPEUCI FIMEDICA ZAPRASZAJĄ!