Rehabilitacja kręgosłupa w ciąży i po porodzie

timthumb (9)

Kobiety w okresie ciąży i po porodzie często odczuwają dokuczliwe dolegliwości bólowe kręgosłupa i stawów krzyżowo – biodrowych, które  uniemożliwiają im normalne funkcjonowanie.  Nie mogąc stosować środków przeciwbólowych pozostają sam na sam ze swoim bólem. Nasi rehabilitanci specjalizują się w leczeniu bólu kręgosłupa w sposób nieinwazyjny, zapewniają powrót do normalnego funkcjonowania, uczą prawidłowych zachowań pozwalając na przejście okresu ciąży i połogu bez bólu i stresu z nim związanego.

Wychodząc naprzeciw potrzebom kobiet w ciąży i młodych mam nasze Centrum przygotowało specjalną ofertę pomagającą zapobiegać i niwelować problemy zdrowotne w tym okresie.

Zapraszamy na nowe zajęcia:

  • Aktywne 9 miesięcy-indywidualne zajęcia dla kobiet w ciąży z elementami pilatesu i stretchingu . Zajęcia zapewniają dobrą kondycję do czasu porodu,zapobiegają bólom kręgosłupa i stawów oraz pozwalają na szybki powrót do prawidłowej sylwetki po porodzie.
  • Specjalistyczny masaż dla kobiet w ciąży.
  • Terapia manualna w bólach kręgosłupa u kobiet w ciąży i po porodzie.
  • Zajęcia Mama-powrót do formy.

Rehabilitacja bólu kręgosłupa – bezpieczna dla przyszłej mamy i jej dziecka.

Bóle kręgosłupa to bardzo często występująca przypadłość u kobiet w ciąży i po porodzie. Często jest to powszechne zjawisko, które po porodzie ustępuje. Jednak niektóre przypadki bywają poważne i nie należy ich bagatelizować ani zaniedbywać.

Bóle te wynikają z obciążenia kręgosłupa, przy tym dodatkowo następuje rozluźnienie więzadeł, które odpowiadają za stabilność kręgosłupa. Przyczyną przeciążenia kręgosłupa jest zwiększająca się waga kobiety i płodu oraz przesuwanie się przedniej ściany jamy brzusznej ku kręgosłupowi.

Nie bez znaczenia są tutaj oddziaływania hormonów a zwłaszcza jednego – relaksyny. To hormon ułatwiający poród, dzięki niej drogi rodne łatwiej się rozszerzają. Badania kliniczne potwierdziły pewną zależność między zwiększonym oddziaływanie relaksyny a bólami kręgosłupa u kobiet ciężarnych.

Dużą rolę odgrywa stan zdrowia kobiety przed zajściem w ciążę. Kobiety, które dbają o aktywność fizyczną mają dobrze rozwinięte mięśnie całego ciała a co za tym idzie także mięśnie przykręgosłupowe. Dzięki temu możliwość wystąpienia bólu krzyża u nich jest znacznie mniejsza. Jeżeli kobieta przed zajściem w ciążę miewała bóle kręgosłupa jest całkowicie pewne, że to samo będzie odczuwać będąc w ciąży. Z takimi bólami mają także problem stosunkowo młode matki.

Jest kilka ważnych rzeczy, które można zrobić, aby ulżyć sobie w bólach kręgosłupa podczas ciąży. Na pewno ważne jest noszenie wygodnego i miękkiego obuwia na niskim obcasie. Poza tym powinno się unikać gwałtownych ruchów, pochylania się do przodu zwłaszcza na wyprostowanych nogach. Rozwaga pozwoli zapobiec potknięciom i upadkom. Nie wskazane są także ruchy skrętne tułowia, dźwiganie ciężarów zwłaszcza na wyciągniętych rękach, przedmiot powinien być niesiony jak najbliżej ciała. Ogólnie wszelka aktywność ruchowa jest zalecana, ale bez powodowania bólu.
Nawet w ciąży można podejmować leczenie dolegliwości bólowych kręgosłupa, czasami nawet trzeba, gdyż ból jest tak silny, że kobieta nie jest w stanie normalnie funkcjonować. Można stosować specjalne gorsety lędźwiowe i biodrowe, delikatny masaż, ćwiczenia rehabilitacyjne a w najcięższych przypadkach środki farmakologiczne.

Bóle kręgosłupa, które nie ustają po porodzie wymagają leczenia specjalistycznego.

Gorset zmniejsza obciążenia dolnego odcinka kręgosłupa napięcie mięśni brzucha i tym samym zmniejsza lordozę lędźwiową. Są polecane, gdyż zmniejszają ryzyko przedłużania się bólu krzyża po porodzie. Ćwiczenia natomiast wzmacniają mięśnie przykręgosłupowe. Można je wykonywać w pozycji siedzącej ze stopami opartymi na podłodze. Kładziemy dłonie na dolnej części brzucha i napinamy mięśnie tak, aby wyczuwać dłońmi napięcia. Tak należy wytrzymać 5 minut a ćwiczenie powtórzyć przynajmniej 5 razy.

Zaleca się także w ramach ćwiczenia napinanie mięśni pośladków tak w pozycji siedzącej jak i stojącej. Przy bólach kręgosłupa można także wykonać takie ćwiczenie: siedząc lub leżąc, włożyć zwinięty ręcznik między kolana następnie ścisnąć kolana napinając mięśnie i tak wytrzymać kilka sekund.