Bóle Kręgosłupa – Wywiad

Anna Matusiak: W studiu Radia Dla Ciebie jest już Pani Beata Pecarz fizjoterapeutka – Dzień dobry

Beata Pecarz: Dzień dobry

A: Zacznijmy od przyczyn, bo przeraża nieco fakt, że coraz młodsi ludzie cierpią na bóle kręgosłupa i z coraz młodszych ust słyszymy „Boże jak mnie łupie w krzyżu”… to nie jest normalne. Dlaczego tak się dzieje?

B: Nasz kręgosłup podlega różnym siłom przeciążającym go. Te przeciążenia możemy podzielić ogólnie mówiąc na dwa rodzaje – Na przeciążenia statyczne czyli poprzez utrzymywanie pozycji naszego ciała podczas pracy, lub też przeciążenia dynamiczne czyli poprzez wykonywanie jakichś określonych czynności. I od tego zaczynają się nasze problemy z kręgosłupem. Potem dochodzi do wzrostu napięcia mięśniowego, do zablokowania stawów międzykręgowych, może dochodzić na tle tych przeciążeń również do powstawania dyskopatii, która już daje znacznie poważniejsze dolegliwości bólowe, łącznie z objawami neurologicznymi w postaci drętwienia kończyn, mrowienia.

A: Ale stereotypowo mówimy o braku aktywności sportowej jako głównej przyczynie wszelkich problemów z kręgosłupem, a tak sobie myślę, że wystarczy spojrzeć na dzieci w wieku szkolnym. Te ciężkie plecaki, tornistry już od najmłodszych lat mają dużą szansę mówiąc w cudzysłowie uszkodzić nasz kręgosłup, prawda?

B: Tak, oczywiście. Siedzący tryb życia zarówno u dorosłych jak u dzieci ma znaczący wpływ na to co się dzieje później z naszym kręgosłupem. U dzieci rzeczywiście ciężkie plecaki wpływają bardzo, bardzo negatywnie, zwłaszcza że jak zaobserwujemy, dzieci często noszą je na jednym ramieniu a nie na obydwu tak jak powinno to przebiegać. U dzieci bardzo często w wieku między trzecim a dziesiątym rokiem życia rozpoczynają się w kręgosłupie pewne procesy chorobowe, które w  tym momencie nie dają żadnych dolegliwości, natomiast w przyszłości owocują powstaniem np. dyskopatii, która objawia się u osób w wieku pomiędzy 20 a 30 rokiem życia już poważnymi dolegliwościami.

A: A dziecko nic nam nie powiem, że coś boli, że coś jest nie tak…

B: To nie zawsze wiąże się z odczuciem bólu u dziecka, tego bólu może w ogóle nie być.

A: Powiedziała Pani o noszeniu torebek, plecaków na jednym ramieniu, no i właśnie… Dorastamy, kobiety z resztą ostatnio mężczyźni też coraz częściej noszą torebki czy męskie torby, zwykle właśnie na jednym ramieniu. Może dojść nawet do trwałego uszkodzenia kręgosłupa?

B: Stałe jednostronne przeciążenie kręgosłupa będzie powodowało zmiany długookresowe, może dochodzić do powstawania zwyrodnień kręgosłupa w większości po jednej stronie, bardziej obciążanej. Może też to prowadzić do powstawania dyskopatii czyli choroby krążka międzykręgowego.

A: No i oczywiście komputer. Siedzący tryb pracy chyba już całkowicie przelewa czarę goryczy.

B: Zdecydowanie najwięcej osób w młodym wieku uskarżających się na dolegliwości to osoby pracujące właśnie w biurze, przy komputerze, spędzające w pozycji siedzącej dużą liczbę godzin w ciągu dnia.

A: Do jakich chorób kręgosłupa możemy się na własne życzenie doprowadzić?

B: Przede wszystkim jest to dyskopatia. Ponieważ pozycja obciążająca kręgosłup, wpływająca na tzw. Kompresję krążków międzykręgowych oraz brak ruchu, wszechstronnego ruchu w różnych kierunkach, w różnych płaszczyznach powoduje, że ten kręgosłup podlega stale siłom przeciążającym i w efekcie prowadzi to na nasze własne życzenie do powstawania objawów chorobowych – na początku mniej nasilonych, później sukcesywnie jeśli to zlekceważymy coraz bardziej dokuczliwych.

A: A czy dostrzega Pani jakąś zależność od pory roku? To znaczy, że na przykład pacjenci faktycznie wraz z nadejściem wiosny liczniej przybywają z jakimś kręgosłupowym problemem.

B: Tak, oczywiście. Są dwa takie momenty w roku. Pierwszy to jest właśnie wiosna kiedy część osób posiadających ogródki działkowe, po długim okresie siedzenia i unieruchomienia swego ciała zimą nagle w przypływie dobrej pogody zabiera się do różnych prac działkowych i to jest bardzo niebezpieczne dla nich moment.

A: przeforsowujemy się…

B: Tak, często w złych pozycjach te prace wykonujemy. Zmiany pogody mają tutaj też znaczący wpływ na odczucia dolegliwości bólowych, zwłaszcza związanych z napięciem mięśniowym. Ma to miejsce również wiosną, ale częściej z kolei zdarza się jesienią od października powiedzmy do połowy grudnia nawet mamy nasilane zgłoszenia pacjentów z różnym rodzaju bólu.

A: No to postraszyłyśmy trochę. Czas na dobre rady, bo miejmy nadzieje, że w wielu przypadkach nie jest jeszcze za późno by całkowicie odwrócić te niepokojące objawy i przywrócić naszym plecom znakomite samopoczucie. Proszę nas słuchać…

PRZERYWNIK

A: Wracamy do rozmowy z Panią Beatą Pecarz – fizjoterapeutką, która radzi dzisiaj jak zadbać o swoje plecy i ich prawidłowe funkcjonowanie. Proszę Państwa, nawet jeśli mamy poniżej 30 lat to wcale nie oznacza, że ten problem nas nie dotyczy. Pani Beato, znamy już przyczyny i oczywiście można powiedzieć, że nie powinniśmy przesiadywać tak długo przed komputerem, czy dźwigać ciężkie torby… no, ale życie nie pozostawia czasem wyboru. Jak obejść ten problem?

B: Na pewno torba, z którą musimy się przemieszczać w ciągu dnia powinna być w miarę możliwości jak najlżejsza, musimy unikać noszenia torby na tym samym ramieniu lub stale w tej samej ręce. W robieniu takiego nawyku nie sprzyja zdrowemu kręgosłupowi. Trzeba pamiętać o tym, aby tą torbę przekładać z ręki do ręki lub z ramienia na ramie. Bardzo wygodnym sposobem na radzenie sobie z tym problemem jest zakup odpowiedniego plecaka. Są teraz dostępne nawet takie, które służą specjalnie do przenoszenia np. laptopów

A: yhym…

B: i wtedy obciążamy…

A: No ale nie oszukujmy się, my kobiety wracamy do domu nie dość, że z ciężką torbą to jeszcze po drodze nabywamy kilka siat pożywienia… no ciężko, ciężko jakoś temu zaradzić i uniknąć tych codziennych, typowych obowiązków.

B: Oczywiście. Robiąc zakupy musimy pamiętać o tym, żeby też nie pakować wszystkich zakupów do jednej siatki, tylko raczej równomiernie przekładać sobie do dwóch, tak żeby obciążać znowuż w sposób równo…, w miarę równomierny obie strony.

A: Kręgosłup jest silnie powiązany z innymi częściami ciała, więc być może ćwiczenia, które za pozór zupełnie nie wydają się odpowiednie na kręgosłup bardzo pomogą. Znamy przykłady takich ćwiczeń?

B: Ćwiczenia oczywiście bardzo są pomocne pod warunkiem, że są odpowiednio dobrane do potrzeb danej osoby. Zarówno łatwo sobie ćwiczeniami pomagać, jak łatwo też sobie zaszkodzić. Dlatego, jeśli czujemy już jakieś dolegliwości, nawet jeśli nie są one mocno nasilone to powinniśmy się poradzić specjalisty jakie ćwiczenia do swojego stanu zdrowia możemy stosować.

A: W takim razie powiedzmy o ćwiczeniach, których absolutnie nie powinniśmy stosować w domu, no jeśli czujemy jakiś tam ból, jeszcze uważamy, że nie jest on na tyle mocno, aby udać się do specjalisty, no i na własną rękę zaczynamy się gimnastykować. Czym na pewno sobie zaszkodzimy?

B: Na pewno różnego rodzaju ćwiczenia siłowe z obciążeniem mogą szkodzić i również ćwiczenia , w trakcie których czujemy dyskomfort i ból. Wtedy z takich ćwiczeń powinniśmy zdecydowanie zrezygnować.

A: Bardzo modne sporty ostatnio to tenis, squash, wbrew pozorom wcale sobie nie pomagamy tymi sportami. Prawda?

B: Niestety, są to sporty, które w sposób dość intensywny obciążają jedną stronę ciała . I jest to taki dość dynamiczny wysiłek – no niestety pewnie rozczaruje tutaj słuchaczy- ale nie służący zdrowiu kręgosłupa.

A: Sporo ma Pani pacjentów, którzy właśnie z tego powodu przychodzą? Z bólem?

B: Tak, więcej myślę nawet grających w squasha…

A: Aha…

B: …niż tenisa.

B: Jest to trochę bardziej dynamiczna dyscyplina sportu, bardziej agresywna.

A: Pani Beato, a co Pani sądzi na temat masażu, ale też myślę o takim wykonywanym w domu, domowym sposobem, nie przy udziale specjalisty?

B: Masaż sprzyja relaksacji mięśni i jest bardzo istotnym czynnikiem w zwalczaniu dolegliwości bólowych kręgosłupa. Dlatego, że od stanu mięśni zależy stan funkcjonowania naszego szkieletu. To one warunkują zakres ruchomości w stawach międzykręgowych i bardzo często wzrost tego napięcia mięśniowego prowadzi do pierwszych odczuć bólowych i na pewno nie wolno tego bólu lekceważyć. Z masażu jak najbardziej można korzystać. Jest to dość bezpieczna forma terapii, można to robić w zakresie własnym albo też pod… skorzystać z pomocy specjalisty.

A: A na kręgosłup można też działać w czasie snu? Bo mam tu na myśli poduszki ortopedyczne na przykład.

B: Poduszki ortopedyczne zabezpieczają kręgosłup szyjny. Są bardzo pomocne, pod warunkiem, że są odpowiednio dobrane, dopasowane również do konkretnego człowieka i tutaj, zakupując taką poduszkę należy zapytać sprzedawcy, która, jaki wymiar tej poduszki dla mnie będzie odpowiedni.

A: Przychodzą mi do głowy jeszcze witaminy. Czy powinniśmy łykać jakieś konkretne witaminy, by jeszcze dodatkowo wspomóc te wszystkie działania?

B: Przy różnych zaburzeniach przykręgosłupowych związanych z uciskiem na korzenie nerwowe, lekarze zalecają witaminy z grupy B.

A: Yhym…

B: I myślę, że jest to wtedy pomocne, natomiast jeśli nie ma tych objawów neurologicznych związanych z uciskiem na nerwy to nie ma to aż takiego znaczenia.

A: Rozumiem, że pomocne również w przypadku np. kobiet w ciąży, które bardzo często cierpią zwłaszcza w tych początkowych okresach ciąży na ból kręgosłupa.

B: U kobiet w ciąży musimy pamiętać o tym, że w miarę jak rośnie dziecko w brzuchu mamy zmienia się postawa ciała i dochodzi do rozciągnięcia mięśni brzucha, do pogłębienia często lordozy lędźwiowej, co powoduje zmiany statyki kręgosłupa i trochę zmianę też podczas ruchów jakie zachodzą. Kobiety w ciąży bardzo często uskarżają się na różne dolegliwości i tutaj problem w zwalczaniu tego bólu polega na tym, że nie można ich leczyć farmakologicznie, bo skutki uboczne wpływają również na dziecko. Nie można też zastosować żadnej fizykoterapii, więc my w swojej pracy terapeutycznej stosujemy metody terapii manualne, gdzie terapeuta opracowuje tkanki miękkie, prowadzi tzw. mobilizację stawów międzykręgowych czy stawów krzyżowo-biodrowych, co przynosi kobiecie ulgę i potrafi doprowadzić ją do szczęśliwego rozwiązania bez bólu.

A: Podsumujmy zatem jakie oznaki powinny nas już zaniepokoić? Czy zwykły ból jest już niepokojący i powinniśmy biec do specjalisty, do lekarza?

B: Każdy ból jest symptomem, że coś niedobrego dzieje się w naszym organizmie i nie wolno tego lekceważyć. Czasami pacjenci postępują w ten sposób, że czekają aż samo przejdzie i rzeczywiście zdarza się, że ten ból przechodzi , mija i potem już o nim nie pamiętamy. Musimy jednak wiedzieć, że schorzenia kręgosłupa potrafią rozwijać się w długim odcinku czasu zupełnie bezobjawowo, więc zalecamy jednak postawić na profilaktykę i raczej zapobiegać co jest raczej łatwiejszą sprawą niż potem walczyć z bólem i poważnymi konsekwencjami.

A: To ja już teraz bardzo dziękuję Pani za spotkanie. Pani Beata Pecarz – fizjoterapeutka była dzisiaj naszym gościem. Dziękuję.

B: Dziękuję również.

A: Zapraszamy na chwile dobrej muzyki a w jej rytmie ja się trochę pogimnastykuję i za chwilę do Państwa wrócę. A może pogimnastykujemy się razem. Co Państwo na to?


Fimedica - Leczenie schorzeń, bólu kręgosłupa i stawów > rehabilitacja w Warszawie